Fra vindturbinfundamenter til tannteknikk på høstmøtet i handelsforeningen

12.09.2015 | Nyheter

De fremmøtte på et godt besøkt medlemsmøte i Norsk Finsk Handelsforening 9. september fikk høre interessant informasjon om tre av medlemsbedriftene. I tillegg fortalte ambassadør Lundberg litt om aktuelle forhold i Finland, og han var dessuten vert for et velsmakende måltid etter foredragene.

Kjell Ole Gjestemoen

Kjell Ole Gjestemoen fra Peikko Norge var først ut av høstens medlemspresentasjoner. Han presenterte Peikko som spesialist på innfestingsløsninger for betongkonstruksjoner og samvirkebjelker for slanke dekkekonstruksjoner. Virksomheten startet i Finland i 1965, da prefabrikkerte elementer var noe nytt. Etter hvert utviklet man elementer med isolasjon, basert på spesielle innvendige stiger som binder ytterskiktene sammen. Dette er fortsatt et aktuelt produkt.

I 1997 etablerte Peikko seg i Tyskland. I dag er det andre generasjon av familien som eier og styrer virksomheten. Omsetningen er på rundt EUR 155 millioner fordelt på ni fabrikker og 1.500 ansatte i 33 land. Man regner seg dermed som et globalt selskap med lokal tilstedeværelse. Elementene er branngodkjente i både Europa og USA.

Peikko etablerte seg i Norge i 1999 og omfatter i dag 12 personer. Et aktuelt produkt her i landet er en egenutviklet teknologi for vindmøllefundament som gir en pålitelig og optimalisert løsning for vindturbinfundamenter på land. Løsningen kan omfatte kun komponenter eller komponenter understøttet av design.

Andre elementer fra Peikko i dag er skjulte konsoller som tar opp krefter og støpes inn i vegger. Dessuten har man utviklet en type søylesko for høye søyler. Selskapet har egen avdeling med rådgivende ingeniører og egen FoU-avdeling.

Thomas Lærum

Stofix ble etablert i Finland i 1993. Daglig leder Thomas Lærum kunne fortelle at selskapets produkter er prefabrikerte limteglpaneler til bygningsfasader. Disse leveres til byggeplassen og monteres raskt på et forhåndsdimensjonert monteringssystem, uten at de enkelte mursteinene må festes på stedet. Limteglpanelene er laget av ekte, ildfast murstein, produsert av anerkjente mursteinsprodusenter. De finnes i en rekke farger og overflatestrukturer. Dette betyr at man kan velge fritt om veggene skal utformes på en spesiell måte, eller om de skal respektere byggets opprinnelige utseende.

Lærum fremholdt at Stofix-systemet lar det være en tilstøtende, hul regnskjerm mellom mursteinskledningen og isolasjonen. Strukturen holder seg tørr og sikker, samtidig som levetiden til produktet forlenges. Regnskjermen gjør også at det rennende regnvannet kan ledes bort under ekstreme forhold.

Omsetningen i Finland var i 2014 på 55 Mkr. Selskapet er prisbelønt i Finland for vekst og utvikling.

Administrerende direktør Ragnar Pettersson presenterte Plandent, som er en del av Planmeca Group. Dette er en gruppe selskaper innen helsesektoren bestående av seks divisjoner: Planmeca Oy, Planmed Oy, Plandent Oy, LM-Instruments Oy, Opus Systemer AS og Triangle Furniture Systems Inc. Gruppen har ca. 2.650 ansatte verden over og estimert omsetning for 2014 på 800 millioner Euro. Hovedkontoret er i Helsingfors.

Ragnar Pettersson

Plandent Oy er et selskap av fullservice dentaldepoter, som tilbyr offentlig tannhelsetjeneste, private tannleger og tannpleiere og laboratorie utstyr, instrumenter og forbruksvarer, samt installasjon og teknisk service. Finske Plandent Oy i Helsingfors, som ble etablert i 1972, er del av den europeiske Planedent divisjonen – en kjede med moderne fullservice depoter for hele tannhelseteamet. Med hovedkontor i Helsingfors dekker Plandent alle land i Skandinavia, Tyskland, Belgia, Nederland, Storbritannia, Tsjekkia, Østerrike og de baltiske landene. Planmeca er det største private selskapet i veden innen dentalutstyr. Spesielt er man store på røntgen. De 2.700 ansatte omsetter for rundt EUR 800 millioner.

Plandent regner seg som markedsledere i Skandinavia og er størst på panoramarøntgen i USA. 10 prosent av omsetningen avsettes til FoU. Dette har blant annet resultert i over 400 patenter. Alle produkter produseres i Finland. Det legges stor vekt på design og pasienttrivsel.

I Norge ble selskapet opprinnelig etablert i1903 av en gruppe tannleger, under navnet Norsk Dentaldepot (NDD). Selskapet har vært en del av det finske, familieeide Planmeca-konsernet siden 1995. Planmeca eier Europas nest største kjede av dentaldepoter og denne kjeden samles under navnet Plandent, som ble tatt i bruk i Norge i 2014. Plandent i Norge selger produkter fra Planmeca, samt mye annet.