Norsk-finsk handelsförening med sete i Helsingfors arrangerte en studietur for sine medlemmer til Tromsø 22.-23. september.Programmet startet med et miniseminar hvor den finske delegasjonen fikk innblikk i det nordnorske markedet i regi av Nils Kristian SørheimNilsenog Næringsforeningen i Tromsøregionen. Samarbeidsformer på ulike plan ble presentert av Anu Fredrikson fra Arctic Economic Council, Finlands honorærkonsul i Tromsø, Nina Hjort og Roger Ingebrigtsen fra Agenda Nord-Norge samt Lise Larsen fra NOFI Finland. Den norske NOFI ble representert på turen av styremedlem Erja Karkkonen fra Finlands ambassade som også deltok i en paneldiskusjon om handelsforeningenes rolle i det norsk-finske samarbeidet.

Besøket i fartøy MS Spitsbergen var et av reisens høydepunkter.

Solskinn og havblikk fulgte gruppen til besøket i Hurtigrutens ombygde fartøy MS Spitsbergen som lå til kai i Tromsø. Den maritime vinklingen fortsatte hos Subsea7 hvor gruppen fikk en bred oversikt over olje- og gassaktivitetne i Nord-Norge. Subsea 7 er en av verdens største leverandører av offshoreteknologi.Et annet interessant besøksmål var matforskningsinstituttet Nofima, som er Europas største i sitt slag. Nofima er i ferd med å utvikle nye diamanter av havets frukter til å erstatte olje- og gassindustrien i Norge på lengre sikt.  Og som hør og bør inneholdt programmet et studiebesøk til ølbryggeriet Mack og en fiskemiddag i den berømte restauranten Skarven.