Handelsforeningen møtte Finlands honorærkonsuler

27.03.2016 | Nyheter

Norsk-Finsk Handelsforening ga i mars medlemmene anledning til å treffe Finlands honorære konsuler i Norge under en samling i Finlands ambassade. Konsulene var invitert av Ambassaden for å bli oppdatert om aktuelle forhold i Finland. Møtet ble innledet av teknologidirektør Svein-Egil Nielsen, som ga en kort orientering om elektronikkprodusenten Nordic Semiconductor.

Selskapet ble startet i 1983 med utgangspunkt i det teknologiske miljøet ved NTNU.
Hovedproduktet er elektroniske kretser til den trådløse datateknologien. Nielsen fremholdt at svært mange leverandører av trådløse tastatur med datamus benytter deres teknologi.

Nordic Semiconductor har kunder over hele verden, men ikke så mange i Norge. Selskapet har ansatt medarbeidere fra mange land rundt om i verden.

Relativt nytt er at Nordic Semiconductor nå også er etablert i Finland. Man hadde lenge rekruttert folk fra Finland, men for et par år siden gikk en finsk konkurrent konkurs og la ned virksomheten. – Vi reiste dit for å se på forholdene, og plutselig var vi i gang, sa Nielsen. – Det møtte opp over 300 personer på et rekrutteringsmøte, mange hadde spørsmål til oss.

Niklas Ollila presenterte en rekke finske Melodi Grand Prix-melodier, samt den første norske melodien som vant konkurransen.

Resultatet var at det ble etablert et nytt kontor i Oulu i Finland. Målet var å være 100 personer i 2015. Allerede i januar var man oppe i 65. Samme år skjedde også en nedleggelse i Åbo. Der etablerte også det norske selskapet seg.

– Det er enkelt å gjøre forretninger i Finland, fastslo Svein-Egil Nielsen.

Tidligere ambassadør til Norge, Pekka Huhtaniemi, var til stede på møtet, nå som ambassadør for Finlands 100-årsjubileum i 2017. Han traff blant annet sin tidligere kollega, Erja Karkkonen.

– Der finnes utrolig dyktige folk som er enkle å forholde seg til. Nå er vi 120 personer i Finland, mer enn avtalt med styret. Nå er vi ute etter flere,

og har blant annet etablert kontakt med universitetene. Vi tror på fortsatt vekst og satser på tett samarbeide mellom Norge og Finland. Vi er mye likere enn hva man tror!