Næringslivet kan lære av toppidretten

09.03.2020 | Evenement, Ledelse

Tverrfaglighet er hemmeligheten bak Olympiatoppens suksess. Man kan nå toppen uten å være best i alt. Det er viktig å ha vilje til å nå målet.

Dette er hovedmomenter man kan trekke ut av møtet i Norsk-Finsk Handelsforening om hva næringslivet kan lære av toppidretten for å oppnå topp resultater over tid.

Tekst og foto: Karl Jørgen Gurandsrud

Partner i Advokatfirmaet Ræder, Morten Opstad, ønsket medlemmene i Norsk-Finsk Handelsforening og øvrige tilstedeværende velkommen til møte i firmaets nye lokaler i Bjørvika. Han regnes som firmaets mest erfarne strategiske rådgiver innen M&A og kapitalmarkeder, selskapsrett og skatt. Han er som veteran å regne innenfor de juridiske feltene i norsk IT-industri. Opstad deltar ofte på møtene i handelsforeningen.

Styreleder Jan-Eirik Hansen takket på vegne av Norsk-Finsk Handelsforening Ræder for invitasjonen til å holde møte hos dem. Han fastslo at norske idrettsfolk er gode på ski, i damfotball og i håndball. – Det er der vi ønsker å være, fremholdt han. Samtidig fastslo han at det også arbeides godt for at våre folk skal hevde seg i større idretter med bredere oppslutning på verdensbasis. Her mente han at næringslivet har noe å lære.

Morten Opstad ønsket kveldens tilhørere velkommen til Ræder.

Tverrfaglighet Olympiatoppens styrke

Første innleder, Trond Pedersen har en fortid som høydehopper, og er nå utviklingssjef i Olympiatoppen. Organisasjonen har det operative ansvar og myndighet til å utvikle norsk toppidrett, og et helhetlig ansvar for resultatene i norsk toppidrett. Olympiatoppen har gjennomføringsansvar for Norges deltakelse i de olympiske leker og Paralympics. Pedersen fastslo at målet til Olympiatoppen er å skape den stolte idretten. Norge rangerer høyt internasjonalt på mange områder.

Pedersen fremholdt videre Olympiatoppen som et viktig treningssenter for de beste. Han mente at hemmeligheten bak senteret er svært enkel. Man har satset på å bli en tverrfaglig møteplass og et tverrfaglig kompetansesenter. – Vi må være verdensledende på kunnskap, fastslo han, – utviklingsmodellen vår er å lede og trene best i verden! Dette krever intenst fokus over lang tid.

Kveldens innledere (f.v.): Trond Pedersen, Olympiatoppen, Jan Andersen, Ræder, og Siren Sundby, Capgemini.

Man kan ikke være best i alt

Siren Sundby er OL-mester i seiling fra 2004 og ble kåret til «Årets seiler» på verdensbasis i 2003. I 2015 ble hun kåret til årets ledertalent av nettavisen E24.

Sundby fastslo at seiling er en meget kompleks virksomhet. Man har selvsagt konkurrenter å forholde seg til, men også andre uberegnelige faktorer som vær og vind. Dessuten spiller en rekke andre forhold stor rolle.

– Man kan ikke være best i alt, fremholdt Sundby. For mange av parameterne er 80 prosent godt nok. Det viktigste er gjennomføringen; trene mest, trene best.

Må ha vilje til å nå målet

Siste innleder representerte vertskapet. Jon Andersen er partner i Ræder og en av landets mest anerkjente advokater innenfor sjø- og transportrett, erstatningsrett, forsikringsrett og prosedyre. Han leder Ræders faggruppe for forsikring, marine og transport. Andersen er tidligere kombinertutøver med junior-VM som beste resultat. Han har også gått på ski over Grønland.

– Vi må ha en indre vilje til å nå målet, fremholdt Andersen, – dette krever hardt arbeide over tid. Her kommer idrettens disiplin inn i bildet. Han mente det er viktig å være «på» når man skal være det, og «av» når det kreves. – I felleskap er vi best, fastslo Andersen.