Nytt ambassadørpar og finske finanskonsern i handelsforeningen

22.10.2018 | Nyheter

Sonja og Mikael Antell
Finlands nye ambassadørpar til Norge, Sonja og Mikael Antell.

Før de programmerte presentasjonene av bedrifter i finansbransjen introduserte Finlands nye ambassadør til Norge seg selv og sin kone for de fremmøtte medlemmer av Norsk-Finsk Handelsforening.
Mikael Antell tiltrådte som ny ambassadør i september. Denne sterke talsmannen for nordisk samarbeid har opplevd mye i løpet av sin mangslungne karriere, og beskriver sin nåværende arbeidsoppgave i Norge som et privilegium. Med seg har han sin kone, Sonja, som han kunne røpe holder på å skaffe seg jobb Oslo.

Tekst og foto: Karl Jørgen Gurandsrud

Da Mikael Antell var ferdig med studiene og karrieren som fotballspiller i Vasa IFK, begynte han å se seg om etter en annen karrierevei innenfor internasjonalt arbeid. Diplomatbanen var aldri noen selvfølge, men snarere summen av flere tilfeldigheter. Antell lot seg imidlertid fange av sin interesse for internasjonale spørsmål og nordisk samarbeid, og i august i år flyttet han fra Stockholm og ble Finlands ambassadør i Norge. I Stockholm bodde han i fem år sammen med kona Sonja og de to sønnene William og Robin mens han fungerte som minister ved ambassaden og midlertidig chargé-d’affaires. Ifølge Antell er det et privilegium å få arbeide i Norge: Landet er en særdeles viktig partner for Finland, og de tette forbindelsene må utvikles videre framover. (Les mer om den nye ambassadøren her.)

Linda Hjelvik Amsrud bilde
Linda Hjelvik Amsrud

Nordens største finanskonsern

Nordea er Norden største finanskonsern og har røtter tilbake til 1820. Konsernet er resultatet av en sammenslutning mellom fire banker i Danmark, Sverige, Norge og Finland. Den norske delen var Christiania Kreditkasse fra 1848.

Det var Derya Incedursun og Linda Hjelvik Amsrud som kunne fortelle dette til de fremmøtte på Norsk- finsk handelsforenings møte med finans som tema i september.

I 1820 var banker ikke for vanlige folk, det var næringslivet som etterspurte tjenestene. Sparebøsser ble introdusert på begynnelsen av 1900-tallet, og etter hvert kom også sparebanker for vanlige folk.

Derya Incedursun portrett
Derya Incedursun

Det skjer mye innen finansbransjen i dag, fastslo representantene fra Nordea. Markedet er krevende og mange vil til Norden og Norge. Kundeadferden endrer seg stadig, og Nordea investerer tidenes høyeste beløp i nye digitale systemer. Man må være både kostnadsbevisst og innovative.

Det arbeides i dag tett innenfor de nordiske land, både finansielt og juridisk. Samtidig arbeides det på tvers av faggrenser. Man vil være på lag med kundene.

Offisiell eksportgarantist

Jukka Suokas portrett
Jukka Suokas

Handelsråd Jukka Suokas presenterte Finnvera, en statseid finsk finansieringsinstitusjon og Finlands offisielle eksportgarantiinstitutt, Export Credit Agency (ECA).

Finnvera tilbyr finansiering for etablering, vekst og internasjonalisering av forretningsvirksomhet og for beskyttelse mot eksportrisiko. Formålet er å styrke virksomhetsbetingelser og konkurransekraften for finske selskap. Virksomheten har 26.600 kunder, de fleste innen gruppen små og mellomstore bedrifter. Finnvera har kontor i Finland, St. Petersburg og Norge. I 2017 fikk man 18.700 søknader om lån og støtte, hvorav 11.800 ble innvilget. Dette involverte over 1.000 eierskift.

Finnvera opplever sterk vekst innen eksportfinansiering. Virksomheten er spesielt stor innen skip og skogindustri. I Norge er man en del av Team Finland og har et godt nettverk med bredt tjenestetilbud.

Digital bank for den moderne bankkunde

Anne-Karolina Salainen

Instabank ASA er en 100 prosent digital bank, etablert 2016 i Norge, deretter i Finland for så å lanseres i Sverige. Anne-Karolina Salainen og Henrik Gustafsson fastslo at raske enkle løsninger er bankens hovedprodukt. – Vi er her for å fjerne barrierer og skal skape den beste kundeopplevelsen i markedet. De fleste produktene til Instabank er nye og blir utviklet kontinuerlig. Det gjelder både innen forsikring og betalingsløsninger. Eksempelvis kan man ordne finansiering i butikk via mobilen.

Den signeres med BankID eller man får hjelp til signeringen. Banken tilbyr også partneravtaler.

Henrik Gustafsson portrett
Henrik Gustafsson